2012. október 19., péntek

Gombapaprikás




      Gyönyörű csiperke gombákra tettem szert.
      Az idén még nem is ettünk pörit, de most ezt készítettem.
      Tejfölösen szeretjük!

     Hozzávalók: 1 kg gomba
                         zsír ízlés szerint (én nem szoktam nagyon zsírosan)
                         1 nagy hagyma
                         2 gerezd fokhagyma
                         2 kávéskanál paprika
                         1 kávéskanál bors
                         só
                         10-15 dkg csípős kolbász
                         1 kis pohár tejföl



    Hagyományos pörkölt alapot készítettem, majd erre tettem rá a megmosott, gombákat.
    Csak felhasználás előtt kell gyorsan folyóvíz alatt átmosni, hogy ne ázzanak át.
    Sütni csak rövid ideig kell, amíg elpárolog a nedvesség belőle.
    A végén tejföllel keverve tálaltam.

A gomba nagy víz- és fehérjetartalma miatt gyorsan romlik, könnyen elszaporodnak benne a kórokozók. Mivel a romlott gomba súlyos mérgezéseket okoz, ezért a gombát tartalmazó ételeket csak frissen szabad elfogyasztani!

Még valami:                  Nem állat – nem növény!

 A legelterjedtebb téves nézet a gombákkal kapcsolatban az, hogy a növények közé tartoznak. A korszerű biológiai ismeretek szerint ma már nem tartható fenn ez a helyzet. A gombák valójában a növényektől legalább annyira különböznek, mint az állatoktól és a valódi sejtmagvas élőlényeknek azoktól elkülönülő, de velük egyenrangú csoportját képezik. Ezért a gombákkal foglalkozó tudományág, a mikológia is egyenrangú a botanikával és a zoológiával.

A  Földön legnagyobb mennyiségben előforduló szerves anyag, a növényi sejtfalakat alkotó cellulóz és lignin lebontását csaknem teljesen a gombák végzik. Ha a gombáknak ez a tevékenysége megszűnne, a légkör CO2 –készlete 30 év alatt kimerülne, és ezzel leállna a fotoszintézis, és vele együtt minden élet a Földön.