2012. október 21., vasárnap

Mákos palacsinta vaníliaöntettel



       Ma, mákosra vágytam, a férjem palacsintára, így kikisérleteztem egy  ízletes mákos palacsintát.
   
Hozzávalók:
a tésztához
  • 30 dkg liszt
  • 4 dl tej
  • 2 dl szódavíz
  • 3 tojás
  • fél sütőpor
  •  csipet só
töltelékhez:

  • 20 dkg darált mák
  • 2-3 evőkanál cukor
  • 1 cs vaníliás puding
  • birsalmalekvár (más pikáns ízű is jó)
  • vanília esszencia
  • kb 4,5 dl tej
  • kb 5 evőkanál barna nádcukor



A hagyományos módon sütöttem meg a palacsintákat,a töltelék viszont saját recept.
Megfőztem egy zacskó vaníliáspudingot az előírás szerint,4 dl tejjel,2 evőkanál barna nádcukorral,javítottam az ízén egy pár csepp vanília esszenciával.
20 dkg darált mákhoz adtam 2-3 evőkanál cukrot, majd még a frissen főzött forró vaníliás pudingból 3-4 kanállal, hogy ne legyen száraz. Pár percre lefedtem a mákos tölteléket, hogy puhuljon a mák.
Majd megkentem először birsalmalekvárral a palacsintákat, hogy finom pikás íze legyen, és1 kanál mákos keveréket is hozzáadva feltekertem.
Végül a vaníliáspudingot sodó állagúra hígítottam egy kis tejjel, és mellé öntve tálaltam.



A mákolaj "tanmese"
Szlovákiában több évvel ezelőtt egy egész temetőnyi sírt kellett exhumálni, mert áthelyezték azt a falu túlsó oldalára. Mindenkit meglepett, hogy a csontok teljesen ép állapotban voltak, olyannyira, hogy tudományos vizsgálatot indítottak az okok felderítésére. Az eredmény megdöbbentő volt. Kiderült, hogy a helyi lakosság nagy része máktermesztéssel foglalkozott és rendszeresen, heti 3-5 alkalommal fogyasztott étkezési mákot különböző ételek formájában.

A további tudományos kutatások kiderítették, hogy a mák olajának rendkívül magas foszfor tartalma van. A foszfor a kalcium hatékony felszívódásáért és a csontokba való beépüléséért felelős. A kutatások során létrehoztak két, egyenként 20-20 fős csoportot, melynek tagjai előrehaladott csontritkulásban szenvedő nők voltak. Az egyik csoport hagyományos kezelést kapott, míg a másik napi 1-1 mokkáskanálnyi mák olajat szedett.
Az eredmény beigazolta a feltevést! A mákolajat fogyasztók valamennyi tagjának csontozata normális értéket mutatott már 12-16 hónapos kezelést követően, tehát még javítani is tudja a csontritkulásos beteg állapotát.


Mi jót tudunk még elmondani a mákolaj jótékony hatásairól?
A mák igen nagy kincs a magyar és a környékbeli országok ételkultúrájában. Aminosavakban, zsírsavakban, foszforban, káliumban, kálciumban és vasban gazdag. 
A ma már sajnos népbetegségnek számító csontritkulás egyik legjobb és legősibb ellenszere.  A csontozat elsőszámú természetes segítője. Megállítja a csontszövetek leépülési folyamatát, majd elkezdi építeni azt. 
Régóta tudjuk, hogy lassítja az öregedést, elősegíti a vérnyomás csökkenését. Kedvező zsírsavösszetételének köszönhetően megelőzhető a trombózis és az embólia kialakulása. Normalizálja a vér koleszterinszintjét. 
Fokozza a szervezet védekező mechanizmusát. Növeli a szellemi teljesítőképességet. Idegerősítő, idegfájdalom csökkentő, nyugtató, altató hatású.