2012. szeptember 2., vasárnap

Túrógombóc bormártásban


Őszre hangolódtam.

A klasszikus túrógombóc mellé látván, hogy a darazsak mennyire dézsmálják a szőlőnket, gyümölcsös bormártás készült.
Túrógombócot készíteni nem nehéz, de tudni kell egy-két fortélyt hozzá, hogy ne legyen kemény vagy éppen lágy.
  1. Hagyjunk időt a darának, hogy megdagadhasson;
  2. A tojások nagyságát vegyük figyelembe;
  3. A túró nedvességét is nézzük;
  4. Galuska állagú legyen a massza;
  5. Egy próbát érdemes nézni, mert akkor még lehet lágyítani illetve keményíteni.


       Hozzávalók:
      Gombócokhoz
  • 25 dkg félzsírós túró
  • 5 dkg búzadara
  • 2 tojás
  • 1 evőkanál porcukor
  • 1 citrom reszelt héja
  • 1 mokkás kanál só
  • 10 dkg zsemlemorzsa (mák)
  • 1-2 evőkanál olaj
  • szőlő 
    Bormártáshoz
  • 1 dl édes fehér bor
  • 0,3 dl víz
  • 1evőkanál cukor
  • 1-2 kanál keményítő vagy puding por (én puncs pudingot adtam hozzá, hogy színes legyen)
  • tejföl vagy tejszín


Elkészítés:

1. A  túrót, a búzadarát és a tojásokat, egy kis kanál sóval, citromhéjjal összekeverjük, majd
    minimum 1 órára hűtőbe tesszük.
2. Egy nagy fazékban forraljunk enyhén sós vizet, és várjuk meg amíg lobogva el kezd forrni.
3. A zsemlemorzsát kevés olajon pirítsuk meg egy serpenyőben, adjunk hozzá egy kanál cukrot.
4. A gombócokat vizes kézzel formázzuk meg, és tegyünk a közepükbe idény gyümölcsöt: meggy,        
    szilva,barack (én most szőlőt tettem). 
5. Forrásban lévő vízbe helyezzük a gombócokat, egyszerre ne túl sokat.
6. Négy-öt perc elteltével feljönnek a gombócok a víz tetejére, (egy kicsit meg mozgathatjuk)
    kivesszük, megforgatjuk a pirított zsemlemorzsában őket.
 
Bormártás:

A bort, a vizet, a cukrot, a pudingport sűrűsödésig főzzük. Hozzáöntjük a tejszínt, beleszórjuk a  szőlőszemeket és éppen csak összeforraljuk.


     Kipróbáltam mákosan is, sőt legközelebb édes kakaó porban hempergetem.

A túrógombóc frissen fogyasztva a legfinomabb.



"Ha nem merjük megmondani egymásnak, amit gondolunk, akkor sok minden a torkunkon akad, és ott, kőkemény gombóc formájában, hosszú időn át kellemetlenkedik." - Lángh Júlia