2013. június 5., szerda

Kakukkfüves sajtos-gombás rizs


    Finom egytálételt készítettem tegnap.
    Adva volt egy kis adag friss gomba, a kakukkfüvet szeretjük, újabban kísérletezek vele, hogy mihez
    illik legjobban a mi ízlésünkben.
    Itt sem bántam meg a gombát megbolondította, a fűszeres aromájával.
 

    Hozzávalók:

  • 4 marék bármilyen gomba (nem mértem meg) nekem sampion +szegfű volt
  • 1 fej hagyma
  • 2 kanál olaj
  • bors
  • 1zöldségleves kocka
  • 1 nagy ág kakukkfű
  • 30 dkg rizs
  • sajt



   A gombákat megpucoltam, leöblítettem, majd a pirított hagymával együtt pároltam, fűszereztem.
   A rizst megfőztem dupla mennyiségű vízben mint a súlya, közben tettem bele egy leveskockát.
   Mikor megfőtt a rizs, és a gomba is, összekevertem , majd a kakukkfüvet ,amit lecsipkedtem a
   szárról hozzáadtam.
   Jól összekevertem, és sajtot reszeltem rá, ami szépen ráolvadt a meleg rizsre.
   Salátával tálaltam.


 

Mire jó?

A kakukkfű illóolajai - timol (40%) és a karvakrol (15%) tartalmú - erőteljesen baktériumölő, fertőtlenítő, emellett szélhajtó, görcsoldó hatásúak. A keserű- és cseranyagok élénkítőleg hatnak az emésztésre, mert fokozzák az emésztőnedvek termelődését.
A torokgyulladást a friss levelek rágcsálása csillapítja. Csökkentik az étvágytalanságot, serkenti az emésztést. Sokan légzőszervi panaszok esetén alkalmazzák. A gyógytea fogyasztása vagy az azzal történő gargarizálás, jó gyógyír köhögés, torokfájás esetén. Emeli az alacsony vérnyomást, külsőleg használva csillapítja a rovarcsípések okozta viszketéseket.